Creating an inclusive school

Practicum: (1.4.10) Creating an inclusive school

Front page [Affiliated University name] [College name] B.Ed ( Semester -IV) Session:-  Subject- Course- X(1.4.10) Creating an inclusive school  Practicum on- Preparation of Teaching aids, toys, charts, flash cards for children having any one type of disability. SUBMITTED BY Name: Roll:-        No:- Reg. No:-            Of Session:- শংসাপত্র […]

Practicum: (1.4.10) Creating an inclusive school Read More »

শিখন নকশা (Learning Design)

শিখন নকশা (Learning Design)

ধারণা (Concept) সাহিত্যের ক্ষেত্রে 1990 খ্রিস্টাব্দের শেষের দিকে অথবা 2000 খ্রীস্টাব্দের শুরুতে শিখণ নকশাটির ধারণার উল্লেখ পাওয়া যায়। শ্রেণীকক্ষে পাঠ সুষ্ঠুভাবে উপস্থাপণ করতে হলে একটি সুদক্ষ, সুপরিকল্পিত নকশা শিক্ষককে আগে থেকে তৈরি করে রাখতে হয়, একে বলে শিখণ নকশা, এর ফলে শিখণ উদ্দেশ্য গুলি খুব তাড়াতাডি আয়ত্ত করা যায়। CV Good এর মতে, “Lesson plan

শিখন নকশা (Learning Design) Read More »

Mycorrhiza

Mycorrhiza

Roots of most terrestrial plants form a symbiotic relationship with fugal form, these ubiquitous symbioses are popularly known as Mycorrhizal association or Mycorrhiza. About 90%of land plants show symbiotic arrangements with beneficial performance and have been around for approximately 400 million years.  Introduction Roots of most terrestrial plants form a symbiotic relationship with fungi, this

Mycorrhiza Read More »

Lichens

Lichens

Lichens are a small group of plants of composite nature, consisting of two dissimilar organisms, an alga-phycobiont (mykos- fungus, bios- life) and a fungus-mycobiont (mykes-fungus, bios-life), living in a symbiotic association. Generally, fungal partners cover mostly portion and developed their own reproductive structures. Algal partner produced food through photosynthesis.  Important characteristics of Lichens Lichens formed

Lichens Read More »